משיב הרוח ומוריד הטל

    משה גלסנר Comments Off on משיב הרוח ומוריד הטל
    20:56
    08.05.24
    יצחק אייזיקוביץ' No Comments on זמר החתונות חושף: "לפני כל הופעה אני לומד מאמר חסידי"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אחרי עשר שנים בהן נדחה שירותם הצבאי של בני הישיבות בהתאם לחוק, השנה התהפכו היוצרות * ריח הבחירות המתקרבות גרם להקצנת עמדות ולסערה תקשורתית והביא בסופו של דבר לביטול חוק טל * ומה התחזית לשנה הבאה? ימים יגידו

     

    באמצע השנה, באופן שגרתי למדי, התכנסה ממשלת ישראל להאריך את תוקפו של חוק טל בחמש שנים נוספות. איש לא שיער אז לאן הדברים עומדים להתגלגל.

    אלא שריח הבחירות המתקרבות שעלה באפם של כמה גורמים, הפך את הקערה על פיה. מחנה הפראיירים הוקם, התקשורת יצאה למסע צלב, ישראל ביתנו התחייבה להעביר חוק שירות לכל מגיל 18, וראש הממשלה נתניהו, שבתחילה התחייב להאריך את החוק, כפי שהיה בעשר השנים האחרונות, קיבל פיק ברכיים, התקפל, והתחייב להעביר חוק שוויוני והוגן יותר כלשונו.

     

    אלא שאם בבעיה הפוליטית לבדה לא היה די, באה נשיאת בית המשפט העליון דורית בייניש, ובפסק הדין האחרון שלה טרם פרישתה, שפכה שמן רותח למדורה הבוערת ממילא. על פי הפסק שהוציא בג"צ, כל מתווה בו קיימת אפליה בין תלמידי השייבות לבין הציבור הרחב, איננו חוקי. בג"צ אמנם נתן ארכה של חצי שנה כתאריך אחרון לתפוגת החוק, אבל מהומת האלוקים פרצה במלוא עוזה.

     

    נוכח המצב, הכריע ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי אין כל מנוס מהליכה לבחירות. לכנסת אף הוגשה הצעת חוק לפיזורה שאושרה בקריאה ראשונה, אלא שאז הכל השתנה באחת.

    בליל מהפך דרמטי, שעוד ייכתב בדפי ההיסטוריה, הודיעו בשתיים בלילה ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש האופוזיציה שאול מופז, על ביטול ההליכה לבחירות, ועל הקמתה המיידית של ממשלת אחדות לאומית.

    באופן רשמי הודיעו הצדדים, כי מטרת ממשלת האחדות היא ליצור שינוי היסטורי בסוגיית תלמידי הישיבות ולשנות את שיטת הממשל, אלא שבפועל – עמדו כמובן סיבות אחרות לחלוטין מאחורי המהפך הפתאומי.

     

    עם הקמתה של ממשלת האחדות, הוקמה גם הועדה לשוויון בנטל, בראשה העמיד נתניהו – ובניגוד להבטחתו לנציגים החרדים – את חבר הכנסת המיליטנטי מקדימה – יוחנן פלסנר.

    בוועדה – בה סירבו הנציגים החרדים ליטול חלק, היה חבר נציג חרדי, שהיה באופן לא רשמי, נציג הציבור החרדי בוועדה, עורך הדין ד"ר יעקב וינרוט. הפגישות בינו לבין הנציגים החרדים, התקיימו במקומות פרטיים, כמו למשל ביתו של יושב ראש סיעת יהדות התורה חבר הכנסת הרב ישראל אייכלר.

     

    הסימן הראשון להתפרקותה של הועדה, הייתה פרישתו של חבר הכנסת דוד רותם, נציג ישראל ביתנו. טענתו הייתה – כי הועדה איננה פועלת בשוויון, כאשר אין בכוונתה לטפל כלל בנושא גיוס הערבים.

    זמן קצר לאחר מכן, פרש גם הנציג החרדי בוועדה, עורך הדין יעקב וינרוט, כשהוא שולח לראש הממשלה מכתב חריף אודות חוסר האחריות של הועדה, ומזהיר מפני התוצאות.

    בשלב הזה, יצאו העניינים משליטה.

     

    ראש הממשלה נתניהו, שחשש מפני מסקנות קיצוניות שתסיק הועדה בשליטת פלסנר, הורה על פירוקה המיידי. על פי הוראותיו, נמנע חבר הכנסת זאב אלקין להגיע לועדה, וכן עובדי מדינה נוספים. מה שהפך את הועדה – לכאורה לחסרת תוקף.

    אלא שפלסנר, למרות הכל, החליט על המשך עבודתו. הוא ניסח מסקנות לוועדה, ובמסיבת עיתונאים – בשידור חי בכל ערוצי התקשורת, הציג את מסקנותיה.

    נתניהו, שנבהל מהלחץ, מיהר לזגזג שוב. בישיבת סיעת הליכוד הוחלט פה אחד – על קבלת עיקרי מסקנות הוועדה.

     

    בציבור החרדי, הגיבו בחריפות נוכח בגידת נתניהו. חבר הכנסת גפני נשא אז במליאת הכנסת את האחד הנאומים המבריקים ביותר שידע, בה תיאר באופן צבעוני, איך היה מתנהג אולמרט, אילו הוא ולא נתניהו, היה ראש הממשלה.

    זמן קצר לאחר מכן, סיכמו נתניהו ומופז, כי הרמטכ"ל לשעבר חבר הכנסת משה יעלון, ינסח יחד עם חבר הכנסת יוחנן פלסנר הצעת חוק מוסכמת בנושא גיוס תלמידי הישיבות.

     

    אלא שתוך זמן קצר עלו המגעים על שרטון. לטענת אנשי נתניהו, פלסנר הקצין את עמדותיו כל העת, במטרה ליצור משבר. אנשי קדימה טענו, כי נתניהו שוב זיגזג, וחזר לחיקם של החרדים.

    סדרת ההאשמות הדדיות בין נתניהו למופז, הובילה תוך זמן קצר לפרישתה של קדימה מהממשלה, אלא שאז לא היה רוב לחוק החדש, מה שהביא למצב, בו תאריך פקיעת חוק טל – הראשון לאוגוסט הגיע, וחוק חדש – אין.

     

    המצב הזה – בו אנו נמצאים עדיין גם ברגע זה, הוא מצב בו אין הסדר חוקי להמשך דחיית גיוסם של תלמידי הישיבות, אולם – שר הביטחון ברק, מכבד את הסיכום עם הנציגות החרדית, וממשיך בשימור המצב הקיים, עד לחקיקה חדשה. עם זאת, בלשכות הגיוס מדווחים תלמדי ישיבות רבים, על התעללות והתעמרות מצד החיילים.

     

    איך זה ייגמר?! סביר להניח שמי שירצה ללמוד יוכל להמשיך ולעשות זאת גם להבא. על האחרים, תופעל יד קשה יותר. במקביל, יורחבו מסלולי השירות האזרחי באופן ניכר, כך שבאפיק הזה לפחות, יגדל משמעותית מספר המשרתים. האם ההסדר החדש יהיה בתחילת  מושב החורף של הכנסת, או אולי רק לאחר הבחירות? האם תקיפה באירן תרחיק את הנושא לטווח ארוך יותר, או שמא בג"צ שכבר נדרש לנושא, לא יאפשר את דחיית ההכרעה? ימים יגידו.



    0 תגובות